Isnin, 23 Februari 2009

TUTUR KATA KANCIL

Salam semua... rasa-rasanya agak lama juga kancil tidak membuat sebarang entri. Bukan apa saja nak tengok perkembangan alam buana ini... Dalam tahun 2009 ini, awal-awal lagi, banyak kejadian yang berlaku...tak sangka pula ye...macam manusia ni sudah bosan hidup tenang. Amat berbeza dengan warga rimba yang amat mencintai akan kedamaian.... Tahun 2009 sepatutnya adalah tahun yang sepatutnya menjadi tahun titik perubahan ke arah keamanan kerana pada tahun 2008 adalah tahun dimana semua orang berusaha mencari kekayaan, kejayaan dan kebanggaan diri dan pada tahun ini sepatutnya ia adalah tahun kedamaian, keamanan kerana 2009 adalah tahun untuk hidup kekal... tapi nilah lumrah hidup manusia...
Tahun ini, kancil melihat banyak berlaku kejadian yang berkaitan dengan kuasa... pertama, perubahan pemerintah di perak, kejadian gambar ahli politik, peralihan kepimpinan dalam parti politik dan juga kutuk mengutuk di kalangan ahli MP di Dewan Rakyat dan di luar Dewan.
Melihat kepada kejadian-kejadian ini, kancil terfikir, inikah manusia yang telah dijadikan sempurna sebaik mungkin berbanding dengan warga rimba....yang perlakuan mereka lebih buruk berbanding dengan perlakuan warga rimba. Warga rimba tidak mempunyi istilah kutuk mengutuk, hina menghina dan juga gila kuasa. Apa ada pada warga rimba hanya naluri untuk hidup. Kalau nak kata gila kuasa tak jugalah sebab dalam dunia rimba siapa yang kuat maka dialah yang berkuasa tetapi harus ingat ...kuat-kuat pun ada lagi yang pintar....sebab sesetengah warga rimba diberi anugerah atau kelebihan dalam bentuk kepintaran dan bukannya kekuatan fizikal seperti saya......he...he...( biasalah masuk bakul angkat sendiri ).
Berbalik kepada Pernyataan tadi, manusia menjadi seperti ini kerana banyak faktor...antaranya yang paling jelas ialah keegoan dan ketamakan.. Mata hati manusia telah menjadi buta..buta kerana ringgit, buta kerana nafsu, buta kerana kuasa... minda mereka bukan lagi pada pada arah yang betul, minda mereka lebih kepada mencari kesalahan orang lain, menjatuhkan maruah orang lain dan menghancurkan kehidupan orang lain. Dengan kata lain... minda yang terpesong.
Nak kata itu adalah kebijaksanaan, itu adalah kewajiban atau itu adalah tanggungjawab ... tak sesuai juga... Sebabnya banyak maruah yang tergadai, banyak orang yang menjadi kambing hitam ( balik-balik guna warga rimba juga sebagai contoh ). So.. siapa sebenar yang betul di sini.. Si pemangsakah atau si mangsa.... Yang jelas... manusia sudah hilang pertimbangan. Memanglah kalau luaran nampak semua ok tetapi dalamannya.........tak tau lah... Sang Kancil fikirlah..kalaulah para manusia ini dapat berdiri lama di depan cermin besar dan bertanya akan dirinya sendiri pasti dia akan terkejut bila mendapat jawapannya....Sang kancil percaya jawapan itulah yang bakal mengubah persepsi mereka....... Sang kancil harap janganlah sampai manusia ini tidak kenal erti kasih sayang, hormat dan tolak ansur atau pun kehilangan nilai-nilai murni dalam dirinya........

3 ulasan:

  1. Saya pula macam bosan la dengan perkembangan politik yang semakin memburuk di Malaysia ni.Nampak sangat kita semakin kekurangan pemimpin yang berkualiti.Saya tengok macam tiada yang boleh diharap.Kalau ada pun boleh dihitung dengan jari sebelah tangan saja.Apa nak jadi.....@xyz@@!!???

    BalasPadam
  2. human being lost their virtues and values. period.
    the political situation in m'sia is not going to change anytime soon. even with the 'peralihan kuasa' thingy. i'm not really a fan of politics nor i know much about it but it is easy to predict it.

    BalasPadam
  3. bagus,bagus sekali mendengar ada banyak suara kebijaksanaan,saya datang sekadar untuk menjemput sdr/sdri ke...http://www.shamelin2u.com/maelkoprat.htm

    BalasPadam